MUZIEK

Recensie Mundial

09 jul Recensie Mundial

Op de knieën voor de openingsact

Door: Roy Mevissen

27 Juni 2015

Zeven minuten geven ze het publiek in Tilburg. Zeven minuten, plus een handvol songs voordat Friends of the Family vindt dat de warming-up van Festival Mundial 2015 voorbij is. Dansen zullen we, godverdomme.

Act: Friends of the Family
Waar:
VPRO Parkpodium
Land:
Nederland
Cijfer:
8
Waarom:
een opening met ballen boeit

Een festival openen is geen droomklus. Het is optreden in een gebied tussen hoop en vrees, wachtend op de bereidwilligheid van een veelal lauw publiek. Maar met een breed grijnzend dreigement waarschuwt frontman Gijs Ballering het publiek: “Nog een nummer, dat duurt weliswaar zeven minuten, maar daarna wil ik dat jullie opstaan.”

Het is de elfkoppige band niet vreemd, optreden voor een grote leegte. Een tijd terug openden ze een festival in Delft voor drie man. Het podium was beter gevuld dan de festivalweide. Zoals zo vaak begon het ook uitermate moeizaam in Tilburg. De band staat al lang en breed op het podium als de eerste Teva’s voorbij sloffen. De bijbehorende lichamen ploffen onmiddellijk lui neer.

Maar aan een liggend, kakelend publiek heeft de band geen behoefte. Het wil aandacht, het wil respons, geen muur van desinteresse. Eerlijk is eerlijk, dat verdient de band ook. Want Friends of the Family is ongetwijfeld het best bewaarde geheim dat de muzikale stad Den Haag herbergt.

Voor deze ras-muzikanten gloren de grote festivalweides nog niet echt, zoals bijvoorbeeld voor stadsgenoten Anouk of Di-Rect. Toegegeven: Friends of the Family tapt muzikaal uit een ander vaatje. Hun indie-folk vraagt meer van een festivalweide dan Spike en zijn mannen.

Van de andere kant: als Mumford and Sons de wereld kan veroveren of nog erger the Lumineers, waarom zou Friends of the Family daar niet toe in staat zijn? De Haagse band is doeltreffender, verrassender, diverser, pakkender, menselijker, overtuigender, springeriger en vooral veel creatiever dan de Ho-Hey-Amerikanen. Muzikaal gezien mengt Friends of the Family diverse folkvarianten in leuke, spannende composities die je binnen een minuut laten verhuizen van Ierland naar de VS. En weer terug. Na iedere bocht wacht een nieuwe verrassing. ‘t Gas er op, of juist fluisterzacht, een viool en fluit of de banjo. De band prikkelt zo lekker. Ook omdat het fysiek zo chaotisch is op de planken.

Muzikaal klopt het allemaal. Aangezien de heren zo overenthousiast, opzwepend en in Tilburg zelfs dwingend zijn, lukt het ze om dat hele kleine veldje voor de VPRO-stage op de been te krijgen. Met twee vingers in de neus eigenlijk. Als openingsact! En gedanst hebben ze, de band met publiek. Leuk detail: uiteindelijk brachten de Hagenaren het publiek weer terug op de grasmat. Op de knieën dit keer. Desgevraagd dat wel. Impliciet was het een diepe buiging voor een band die spot met de wetten van openingsacts.